Sunday, March 22, 2009

Kisah Si Kecil

PERINGATAN: Kisah di bawah tiada kaitan langsung dgn watak² dalam Rumah Si Kecil (RSK) kepunyaan raydrevil.blogspot.com. Harap maklum.


21 March 1982. Kelihatan sepasang suami isteri yang baru selesai menyaksikan konsert di sebuah kawasan di sekitar Kuantan, Pahang (lokasi yg lebih specific tidak dpt dinyatakan) sedang bergerak pulang dgn menaiki sebuah motosikal vespa. Keadaan si isteri agak sarat ketika itu kerana sedang mengandung 9 bulan. Jangkaan doktor mungkin bayi lelaki.

22 March 1982. Lebih kurang jam 4.00 pagi waktu Malaysia, si isteri tadi dah terasa sakit² seperti masa utk melahirkan bayi tersebut hampir tiba. Lalu si isteri ni pon menelefonlah si suami yg dikenali sbg Zali yg waktu ni sedang duty tgh malam kat kem askar sekitar Bandar kuantan (lokasi specific tidak dpt dinyatakan).

“abah hang, dah sakit sgt ni. Nak bersalin dah kot!”
“laa..betui ka? Tahan la dulu sampai esok pagi.. tak boleh ka?

Si suami ni dah ala² gelabah, padahal ni bukan kali pertama dia bakal bergelar bapak. Dah 3 org pon anaknya. Si isteri dikejarkan ke Hospital Besar Kuantan, Pahang tanpa suami di sisi waktu ni. Tepat jam 6.20 pagi (subuh bak kata org melayu), maka lahirlah seorang bayi lelaki yg cukup sifatnya dgn berat 3.6 kg.. nak kata comel, tak la comel sgt bayi ni tapi boleh dikatakan gak comel la jugak.. kuikuikuikui..

Si suami tiba di hospital. Kelihatannya masih lagi agak gelabah dan panik kerana bimbang akan keadaan isterinya sama ada sudah bersalin atau belum. Kebetulan rakan yg berada di situ pon menyapa..

“Zali, bini hang dah beranak pon. Anak laki!”
“Larrr..betui ka? Alhamdulillah…senang la pulak yang ni!”

Si kecil yang dilahirkan pada subuh itu kini dah semakin membesar. Mendapat pendidikan pra-sekolahnya di Sungai Petani, Kedah dan kemudian berpindah ke Parit Buntar, Perak. Di sini hidupnya bermula. Mula mengenali erti kawan, teman dan sahabat. Mula mengenali persekitaran sekeliling yg sbnrnya sgt luas. Hidupnya tampak lengkap. Punya abang, dua org kakak dan juga seorg adik lelaki. Tapi si kecil ini tak seperti adik beradiknya yg lain. Hidupnya hanya dgn dunianya saja. Mungkin disebabkan oleh jarak usia antara mereka semua kot..

Dari alam rendah ke sekolah menengah si kecil ini melalui hari²nya. Dari tak tahu membaca dan di tempatkan ke kelas paling corot, dia cuba membina jatidiri utk menjadi sebolehnya yg terbaik utk dirinya. UPSR sudah! PMR sudah! SPM sudah!

Alhamdulillah, rezeki masih berpihak padanya bila berjaya mengenggam segulung ijazah setelah lebih kurang 5 tahun berada di alam universiti. UiTM tetap di hatiku.

Baginya, zaman bergelar siswazah adalah yg terindah. Saat itu dia mula sedar siapa itu teman, rakan dan kawan. Paling indah bila pertama kali mengenal erti cinta pertama. Walaupon segala-galanya ada untuknya, pahit, manis, kejayaan, kegemilangan dan kejatuhan, namun semua itu seakan belum cukup utk dia melalui hidup yg penuh putaran ini.

22 March 2009. Sekarang dia tidak lagi si kecil yg dulu. Perubahan menjadikan dia lebih dewasa dan semakin matang. Detik ini, hari ini..genaplah usianya 27 tahun. Selama 27 tahun ini juga segalanya yg berkaitan hidup dah dilaluinya..dan mungkin akan terus melaluinya. Baginya, cabaran, dugaan, rintangan, pahit dan manis kehidupan akan terus dilaluinya selagi jantungnya terus berdegup.

Siapa si kecil itu? Si kecil itu adalah AKU! Inilah Aku.. Inilah Kisah Aku!

Tamat! :) World Peace!

14 comments:

Izman said...

si kecil yang dah besar
Selamat Hari jadi!

rizz said...

wahh entry menyayat hati... happy besday adam..:)

KeMatZ said...

selamat ulang tahun bro....

semoga succes dalam live ko yang penuh dugaan....

insyaALLAH...

jejaka anggun said...

happy bday adam...
semoga usia baru menjadikan hidup kamu lebih sempurna

jejaka anggun said...

happy bday adam...
semoga usia baru menjadikan hidup kamu lebih sempurna

Adam Arjuna said...

Comment to Izman:

si kecil ini dah besar, bukan setakat dah besar..tinggi menggalah lak tu..hehe :P

thank u brother..


Comment to Rizz:

sedey ke..? abis tak tisu sekotak? ahaks!! ahahah.. tak de la menyayat hati sgt rizz.. just a simple one je utk rumus the whole thing happend in my life..

Adam Arjuna said...

Comment to Kematz:

thank to u bro.. igt ko lupa! hehe :P besa la sibuk ber'sunburst' katanya...hehe..

**laaarrrikkk..!!

btw, sumer org pernah lalui hari2 yg sukar dlm idop kan..
hope the best 4 u too.

peace!


Comment to Jejaka Anggun:

Thank you dude! Thanks for the wish!
Insya-Allah..trying my best to make my life getting better and better..

KeMatZ said...

ala busy busy sunburst pun..
bday ko aku ingat..
walaupun aku wish tak seperti
biasa kul 12 malam.. wakakka...

sebab flat ok...

wakakka...

Adam Arjuna said...

bro..
aku tau tahap kebizian ko tuh,
no worry..world peace!! hehe

besa la, blogger hebat cam ko mesti la slalu kuar cari bahan kan..

hadiah mana?? hehe

fushairie said...

sorry...
aku terlupa..(ngaku nih)
happy bday to u mazlly..
wish u a great year of 2009..
lagi2 ko dh nk jadi warga klcc pasni..

p/s: ptg sket aku kompemkan nk g dinner or not...

edzlin007 said...

selamat hari jadi si kecil

Adam Arjuna said...

Comment to Fushairie:

Thank you dude walopon terlupa..katanya...kan..hehe
and thanks for the wish as well!
wah!! warga klcc la sgt, x de nyer..
daku masih insan biasa.. huhu


Comment to Edzlin:

thank you so much...
ikhlas dari budak yg tidak lagi kecil :P

fara said...

omg i love diz post :)) sgt bermakna!

Adam Arjuna said...

yezza fara..
specially made utk mengimbau saat dulu kala..:P
(wah!! lama nye tak muncul kat sini!!)

Archive

There was an error in this gadget

My Blog List

 

@geNda | iNsPiRaSi | Creative Commons Attribution- Noncommercial License | Dandy Dandilion Designed by Simply Fabulous Blogger Templates